Przedmiotem przedsięwzięcia Ministerstwa Edukacji Narodowej jest wsparcie organów prowadzących publiczne i niepubliczne szkoły dla dzieci i młodzieży w realizacji zadania obejmującego przygotowanie i przeprowadzenie w trakcie roku szkolnego wycieczek szkolnych, zwanego dalej „zadaniem”. Celem przedsięwzięcia jest uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego dzieci i młodzieży poprzez umożliwienie im poznawania tradycji, kultury oraz osiągnięć polskiej nauki. Przedsięwzięcie ma wspomóc realizację podstaw programowych kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych, a także urozmaicić zajęcia edukacyjne, dzięki czemu nauka nabierze praktycznego wymiaru. Uczenie się oparte na praktycznym odkrywaniu kultury, czy też eksperymentowaniu w centrach nauki, stworzy uczniom warunki do zdobywania nowych umiejętności w niepowtarzalnym środowisku edukacyjnym. Przyznawane przez Ministra w formie dotacji celowej środki finansowe przeznaczane są na finansowanie wycieczek szkolnych.
W ramach „Podróże z klasą” finansowaniu podlegają wycieczki:
- w przypadku wycieczki dwudniowej – w wysokości do 20 000 zł;
- w przypadku wycieczki trzydniowej – w wysokości do 30 000 zł;
- w przypadku wycieczki czterodniowej – w wysokości do 40 000 zł;
- w przypadku wycieczki pięciodniowej – w wysokości do 50 000 zł.
– przy czym wycieczka może się odbyć przy udziale co najmniej 10 uczniów, a łączny koszt zakwaterowania i wyżywienia uczestnika wycieczki nie może przekroczyć kwoty 250 zł na dobę.
Wniosek o udział w realizacji przedsięwzięcia może złożyć organ prowadzący publiczną lub niepubliczną: szkołę podstawową, szkołę ponadpodstawową (liceum ogólnokształcące, technikum, branżową szkołę I stopnia, branżową szkołę II stopnia, szkołę specjalną przysposabiającą do pracy), dla dzieci i młodzieży, szkołę artystyczną realizującą kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, szkołę artystyczną realizującą kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego, będący:
- jednostką samorządu terytorialnego;
- osobą prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego;
- osobą fizyczną.
Na finansowanie przedsięwzięcia w 2024 r. przewidziana jest łączna kwota 60 mln zł.
Ze środków pochodzących z dotacji mogą być finansowane tylko wydatki uwzględnione w kalkulacji kosztów wycieczki, w tym:
- koszty przejazdu,
- bilety wstępu,
- zakwaterowanie,
- wyżywienie,
- ubezpieczenie uczestników wyjazdu.
Jeżeli kwota dotacji pokrywa całkowicie koszty wycieczki, o których mowa wyżej, nie jest wymagany wkład własny Wykonawcy. Przy czym koszt prowizji podmiotu zewnętrznego organizującego wycieczkę (np. biura turystycznego) może być sfinansowany wyłącznie ze środków własnych wnioskodawcy.
Informacje w sprawie przedsięwzięcia uzyskać można w Departamencie Komunikacji (MEN), e-mail: podrozezklasa@men.gov.pl, nr telefonu: (22) 34 74 281, (22) 34 74 459, (22) 34 74 680 (w godzinach otwarcia urzędu).
Wycieczka klas I - III do Bochni i Krakowa
W myśl cytatu Marka Twaina: „Należy podróżować, by się czegoś nauczyć” wyruszyliśmy w naszą pierwszą dwudniową podróż. Program „Podróże z Klasą” umożliwił nam zorganizowanie wycieczki dwudniowej do Bochni i Krakowa.
Wycieczka odbyła się w dniach 07-08 października br. Uczestniczyli w niej uczniowie klas I- III.
Dzień I
Zaczęliśmy odliczać dni do wyjazdu, aż w końcu nadszedł upragniony przez wszystkich moment. Tego dnia, o godzinie 06.30 na parkingu przy GOK w Osieku Jasielskim odbyła się zbiórka uczestników wycieczki. Po pożegnaniu z rodzicami o godz. 06.45 wyruszyliśmy w trasę, aby jak najszybciej dotrzeć do celu.
Pierwszym punktem tego dnia było zwiedzanie Muzeum Motyli „Antrhropoda” w Bochni połączone z lekcją przyrodniczą. Jest to największa stała ekspozycja motyli świata w Polsce licząca ponad 6 tysięcy okazów pochodzących z całego świata.
Następnie udaliśmy się do Kopalni Soli w Bochni. Razem z przewodnikami zwiedzaliśmy trasę turystyczną z ekspozycją multimedialną. Spotkaliśmy się z „Duchem Kopalni”- Skarbnikiem, który liczy sobie 776 lat. Każdy uczestnik wycieczki od Skarbnika otrzymał woreczek soli na szczęście. Pobyt w kopalni był dla nas cenną lekcją historii. Z zainteresowaniem słuchaliśmy różnych opowieści, również informacji o Królu Kazimierzu Wielkim i jego dokonaniach.
Ukoronowaniem intensywnego dnia była pyszna kolacja w restauracji – Hotelu „Koral” w Przebieczanach. Później mieliśmy chwilę dla siebie, zabawy w grupach a następnie udaliśmy się do swoich pokoi na odpoczynek.
Dzień II
Drugiego dnia spakowaliśmy się, a po smakowitym śniadaniu wyruszyliśmy na zwiedzanie dawnej stolicy Polski, czyli Krakowa. Już około godz. 09.00 spotkaliśmy się z panią przewodnik. Wspólnie przeszliśmy Drogą Królewską od Wawelu do Rynku. Podziwialiśmy legendarnego smoka i architekturę budynków. Mijając zabytkowe kamieniczki podziwialiśmy takie zabytki jak: Pałac Arcybiskupów Krakowskich ze słynnym „oknem papieskim”, Collegium Maius (najstarszy budynek Uniwersytetu Jagiellońskiego) oraz Sukiennice. Następnym punktem wycieczki był kościół Mariacki, gdzie mogliśmy obejrzeć wnętrze budowli, a zwłaszcza piękny ołtarz Wita Stwosza. Potem uważnie wysłuchaliśmy hejnału mariackiego. Po mieście oprowadzała nas pani przewodnik- miłośniczka historii i legend. Pomogła nam zatem odkrywać tajemnice legend krakowskich oraz niektórych obiektów, zwracając naszą uwagę na najciekawsze elementy.
Dzięki wycieczce dowiedzieliśmy się wielu nowych rzeczy, ale przede wszystkim doświadczyliśmy wielu niezapomnianych wrażeń. Wszystkie założone punkty programu wycieczki zostały zrealizowane. Zmęczeni, ale zadowoleni, pełni miłych wspomnień, bezpiecznie wróciliśmy do domu.
















































































Wycieczka klas IV - VI do Wrocławia
„Nic tak nie rozwija inteligencji jak podróżowanie.” Émile Zola
W ramach projektu „Podróże z klasą” 21 i 22 października br. odbyła się dwudniowa wycieczka do Wrocławia, dofinansowana w kwocie 20 tysięcy złotych. Udział w niej wzięli uczniowie klas IV – VI wraz z opiekunami.
Celem edukacyjnym i wychowawczym wycieczki było wzbogacenie wiedzy, poznawanie zabytków Wrocławia, kultury i historii kraju oraz środowiska przyrodniczego. Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych, a także integracja i wzmocnienie więzi koleżeńskiej.
Dzień I
Wczesną porą, o godz. 4.30, z miejsca zbiórki na parkingu przy GOK w Osieku Jasielskim wyjechaliśmy do Wrocławia. O godz. 13.00 spotkaliśmy się z panią przewodnik aby wyruszyć na zwiedzanie tego miasta. Kierując się w stronę Ostrowu Tumskiego przystawaliśmy przy ciekawych obiektach i słuchaliśmy interesujących opowieści. Po drodze spotykaliśmy figurki krasnali, których we Wrocławiu jest bardzo dużo i ciągle pojawiają się nowe.
Ostrów Tumski to najstarsza, zabytkowa część Wrocławia gdzie znajdują się gazowe latarnie, zapalane ręcznie przez latarnika. Jest tam również Katedra – gotycki kościół parafialny pochodzący z XIII – XIV wieku, w którym znajduje się wiele dzieł sztuki i piękne barokowe kaplice. Kierując się w stronę Uniwersytetu Wrocławskiego, mijaliśmy po drodze malowniczy Most Tumski znany jako Most Zakochanych lub Most Miłości. Zakochane pary przypinały tam kiedyś kłódki z imionami. Na Wyspie Daliowej znajduje się plenerowa rzeźba – instalacja Oskara Zięty wykonana z kilkudziesięciu stalowych lśniących łuków. Nosi nazwę Nawa i nawiązuje do łukowatych sklepień obiektów w pobliżu – Kościoła Najświętszej Marii Panny na Piasku oraz Hali Targowej. Niektórym kojarzy się z żebrami lub szkieletem.
Kolejnym punktem naszego zwiedzania była Aula Leopoldina i Wieża Matematyczna w Uniwersytecie Wrocławskim. Aula to cenny i unikatowy zabytek świecki późnego baroku. Swoją nazwę otrzymała na cześć cesarza Leopolda I, fundatora Uniwersytetu w roku 1702. Obecnie odbywają się w niej najważniejsze uroczystości. Idąc po drewnianych schodach, wspięliśmy się na sam szczyt Wieży Matematycznej. Znajdujący się tam taras stanowi fantastyczny punkt widokowy na miasto. Kiedyś w wieży mieściło się obserwatorium ale dziś znajduje się tu wystawa dawnych instrumentów astronomicznych.
Pani przewodnik zaprowadziła nas do charakterystycznej ulicy, przy której od 1242 r. skupiały się zakłady rzeźnicze. Znajduje się tam pomnik „Ku czci Zwierząt Rzeźnych”. Dzieło ma upamiętniać rolę, jaką na przestrzeni wieków pełniły jatki (miejsce, w którym dawniej sprzedawano mięso z uboju).
Kiedy dotarliśmy do Starego Miasta, naszym oczom ukazał się tętniący życiem rynek z bogato zdobionym ratuszem, odbudowanym po II wojnie światowej. Przed ratuszem widoczny jest pręgierz z piaskowca i pomnik Aleksandra Fredry. Charakterystyczne dwie małe kamieniczki – gotycko – renesansowy Jaś i barokowa Małgosia ocalały z kilkunastu domów duchownych opiekunów ołtarza. Plac Solny, usytuowany na południowy zachód od rynku, wieki temu służył jako targowisko. Handlowano tu głównie solą z Wieliczki, skąd nazwa miejsca. Obecnie jest tam kilka stoisk z kwiatami czynnych całą dobę przez 7 dni w tygodniu. W trakcie zwiedzania mieliśmy przerwę na posiłek fakultatywny i pamiątki.
Ostatnim punktem programu tego dnia była Panorama Racławicka namalowana pod kierownictwem Jana Styki i Wojciecha Kossaka, mająca na celu uświetnienie imienia bohatera wolności – Tadeusza Kościuszki w bitwie pod Racławicami. Dodatkowo, autorzy obrazu mieli na celu edukację widzów na temat znaczenia zachowania historii Polski i dumy narodowej. Cały obraz ma 114 m długości i 15 m wysokości. Dzięki połączeniu obrazu olejnego z elementami dekoracyjnymi leżącymi u jego podnóża miało się wrażenie uczestnictwa w uwiecznionych wydarzeniach. Głos lektora bardzo dokładnie, scena po scenie omówił wszystkie sytuacje i postaci, które znajdują się na płótnie. Była to dla nas lekcja historii, którą wszyscy zapamiętamy na długo.
Po intensywnym zwiedzaniu udaliśmy się do hotelu „Wena” aby zakwaterować się na nocleg i zjeść obiadokolację.
Dzień II
Po śniadaniu wykwaterowaliśmy się z hotelu i wyruszyliśmy na kolejne spotkanie z panią przewodnik.
O godz. 9.00 rozpoczęliśmy przemarsz w kierunku Hali Stulecia. (od 2006 r. wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO) Ponadczasowa bryła wraz z otaczającymi ją terenami zielonymi stanowi wyjątkowe miejsce spotkań, gdzie każdy znajdzie coś dla siebie. Pani przewodnik zaprowadziła nas do Pawilonu Czterech Kopuł, w którym od 1954 r. działała Wytwórnia Filmów Fabularnych. Zobaczyliśmy tam kolekcję strojów z najbardziej znanych polskich filmów i rekwizyty, których używano podczas realizacji zdjęć. Następnie skierowaliśmy się do Muzeum Sztuki Współczesnej aby zapozować do wspólnego zdjęcia. Jest to jedyne muzeum w Polsce mieszczące się w naziemnym schronie przeciwlotniczym. W pobliżu znajduje się Pergola wybudowana na początku XX wieku wokół sztucznego stawu z fontanną multimedialną. Mieliśmy okazję obejrzeć wodne widowisko, któremu towarzyszyła muzyka klasyczna, pop oraz ambient. Wieczorem dołączają do tego iluminacje światła.
Kolejnym wyczekiwanym przez wszystkich punktem programu był Ogród Zoologiczny i Afrykarium. Jest to obiekt poświęcony zwierzętom Czarnego Lądu. W zbiorniku o pojemności miliona litrów wody powstał ekosystem rafy koralowej, gdzie można podziwiać ponad 60 gatunków pięknych, kolorowych ryb. Dalej zobaczyliśmy hipopotamy nilowe, mrówniki, żółwie, rekiny, płaszczki, kotliki, pingwiny i wiele innych ciekawych gatunków. Mieliśmy czas dla siebie aby każdy pospacerował po ZOO i zobaczył zwierzęta, które najbardziej go interesują. O 13.15 w Restauracji Letniej zjedliśmy wspólny obiad aby następnie udać się do Hydropolis – centrum wiedzy o wodzie. Przed wejściem do budynku trzeba było przejść przez unikatową drukarkę wodną. Na ścianie wody kreowane są różnorodne wzory i napisy. Drukarka działa jak kurtyna rozchylając się przed zwiedzającymi. W środku znajduje się 7 stref tematycznych, cykliczne wystawy czasowe oraz specjalna strefa dla dzieci i przestrzeń relaksu. Jest tam ponad 70 multimedialnych, interaktywnych instalacji, gry edukacyjne, salki kinowe i projekcje sferyczne. Uczniowie dowiedzieli się wielu ciekawych rzeczy dotyczących wody – od funkcji pełnionych w ciele człowieka, po prądy oceaniczne, które kształtują klimat na Ziemi. Podczas zwiedzania ćwiczyliśmy koncentrację, słuchanie ze zrozumieniem, spostrzegawczość oraz pamięć.
O godz. 16.30 wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu. Wszystkie założone punkty programu zostały zrealizowane. Dopisała nam wspaniała pogoda, oprowadzali nas profesjonalni przewodnicy, mieliśmy bezpieczną jazdę, dlatego wycieczka do Wrocławia na długo zostanie w naszej pamięci.
Urszula Rachowicz























































Trzydniowa wycieczka klas VII - VIII do Warszawy
W dniach 6 - 8 listopada 2024r. odwiedziliśmy naszą stolicę Warszawę. Każdego dnia mogliśmy odkrywać miejsca wyjątkowe naszej stolicy, a jednocześnie bardzo piękne, często związane z historią Polski. Mogliśmy być w tych miejscach, które często znaliśmy tylko z telewizji, czy z opowiadań.
Oto, jakie miejsca odwiedziliśmy:
- Pierwszego dnia: Muzeum Fabryki Czekolady Wedla, PGE Stadion Narodowy, Wilanów - Ogród świateł
- Drugiego dnia: historyczna trasa prowadząca przez Stare Miasto, Zamek Królewski, Grób Nieznanego Żołnierza, Muzeum Powstania Warszawskiego, XXX piętro Pałacu Kultury i Nauki
- Trzeciego dnia: wystawa Art Box Experience - interaktywna wystawa Dali Cybernetics, Łazienki Królewskie, Sejm
Resztę niech opowiedzą zdjęcia. Zapraszamy do obejrzenia galerii:



























































































































































































































































































































